Dějepis ve škole nemusí být nuda. I když někdy narazíme na témata, která se zdají být nezajímavá, existuje několik způsobů, jak si výuku dějepisu zpestřit. Stačí k tomu špetka kreativity a změnit klasický výklad za něco tvořivého a zábavného.
V listopadu jsme si s dětmi ze 6. A zahráli na pravěké lovce mamutů. Ze samotvrdnoucí hmoty jsme tvořili pravěké venuše. Určitě vás nepřekvapí, že inspirací nám byla slavná Věstonická venuše, která je považována za nejstarší keramickou sošku na světě. Tento zábavný úkol nejenže oživil výuku, ale zároveň žákům pomohl lépe pochopit kulturu a každodenní život lidí v pravěku.
V lednu jsme pak s žáky z 8. ročníku zpracovávali národní obrození formou tzv. lapbooků. Jde o kreativní projekt ve formě knihy nebo složky, které kombinují text a obrázky a slouží k aktivnímu učení.
Tento projekt umožnil žákům aktivně se ponořit do historie a zároveň rozvíjet jejich schopnost práce s různými zdroji informací. Museli se nejen ponořit do knih a učebnic, ale také využít internetové zdroje, což jim pomohlo lépe porozumět důležitým událostem a osobnostem této doby. Výsledkem byl nejen zajímavý výstup, ale i hlubší pochopení národního obrození a jeho vlivu na českou historii.
Tyto aktivity jsou skvělou příležitostí, jak dějepis oživit a přiblížit jej žákům zábavnou a tvořivou formou. Kombinace kreativity a historických témat nejen že usnadňuje učení, ale také pomáhá žákům lépe porozumět minulosti a její hodnotě.
V. Němcová